Nummerbehoud

Hoe werkt nummerbehoud en hoe vraag ik dit aan?

Nummerbehoud (ook wel nummerportabiliteit) is het blijven gebruiken van je huidige 06 nummer terwijl je verandert van abonnement of aanbieder. Dit ‘meeverhuizen’ van je mobiele nummer kan zowel bij een mobiel abonnement als bij prepaid bellen. Nummerbehoud heeft veel voordelen: je hoeft niemand te vertellen dat je nummer is veranderd, en je hoeft geen nieuw nummer te onthouden. Ook hoeft materiaal waarop je nummer staat vermeld niet aangepast, enzovoorts.

Indien je overstapt van provider is het aan te raden nummerbehoud direct aan te vragen bij je nieuwe aanbieder. Deze zegt dan je oude abonnement voor je op en draagt zorg voor de correcte uitvoering van het nummerbehoud proces. Probeer dit minstens tien werkdagen voordat je oude abonnement stopt door te geven. Providers hebben namelijk wettelijk 10 dagen de tijd om nummerbehoud door te voeren. Vaak gaat het iets sneller. Houd rekening met de opzegtermijn en verplichtingen van je oude abonnement! Voor nummerbehoud moet het contract afgelopen zijn, of afgekocht worden.

Voor het aanvragen van nummerbehoud dien je meestal een formulier van je provider in te vullen. Daarop vul je het te behouden 06 nummer, het simkaart nummer, en provider in. Voor nummerbehoud heb je dus altijd je simkaart nummer nodig! Dit nummer vermelden wij dan ook in de begeleidende brief die u bij uw simkaart ontvangt.

Je oude aanbieder mag geen geld vragen voor nummerbehoud, en indien je bij dezelfde provider blijft is dit dus ook altijd gratis. Een nieuwe provider mag maximaal 10 euro in rekening brengen voor het overzetten van je mobiele nummer, maar voert deze service in de praktijk meestal ook gratis uit. In Nederland is het wettelijk verplicht voor providers om gehoor te geven aan een aanvraag nummerbehoud, mits op tijd ingediend.

Bij prepaid bellen kan nummerbehoud vaak ook via de website van je provider gemakkelijk zelf worden geregeld of aangevraagd. De duur van nummerbehoud, bij prepaid, is tussen 3 en 10 werkdagen, afhankelijk van je provider.